xPriscilla.reismee.nl

Het leven in een paradijs...

Hier ben ik dan weer vanuit het mooie tropische Ambalangoda.
Ik ben afgelopen week in Kandy geweest. Ik heb daar een oriëntatieweek gehad. Echt een super week achter de rug. Ontzettend veel gedaan en gezien, wauw wat is het mooi hier! Ik zal jullie weer even schrijven hoe mijn dagen eruit hebben gezien.

Ik was gebleven bij het verhaal waar ik vertel dat ik naar Kandy ging reizen.

Ik ging met Atinka (uit Nederland), Cassie (uit Wales) en Nikky (uit USA) reizen. Zij hadden gelukkig meer ervaring met het reizen met de bussen hier. Zo blijken er ook bussen te zijn met airco. Je betaalt dan wat meer, maar dan reis je ook wel een stuk comfortabeler. We gingen eerst met een bus naar Colombo. Cassie kent daar een groot luxe winkelcentrum, waar je goed kunt eten. Het heet The Big Odell. Het is normaal iets van 2 minuten vanaf het busstation, maar wij hebben er ongeveer 'een uur!' over gedaan. Er schijnt ook een Big Odell buiten de stad te zijn. De tuk-tuk driver ging dus express daarheen, zodat hij meer geld zou krijgen.. Ik was echt pissig, maar alles werkt hier heel anders, dus ik moest het maar gewoon accepteren. Uiteindelijk zijn we wel bij de goede aangekomen. Vanwege de omweg zouden we 1600 rupees moeten betalen. Gelukkig kwamen we na een tijd uit op 800 rupees, alsnog veelte veel, maar beter dan het andere bedrag. Het lukte ons helaas niet om de prijs nog meer te laten dalen.. Ik had nu wel heel Colombo gezien. Ik vind het helemaal niks. Hartstikke druk en er hangt onwijs veel uitlaatgassen in de lucht.

We kwamen rond 11 uur s' avonds bij het busstation van Kandy aan. Helaas ligt het huis in een klein dorpje buiten de stad. Je kan dus met de bus of tuk-tuk, lopen is helaas te ver.

Het is in Kandy echt totaal anders dan in Ambalangoda. Er zijn twee vrijwilligerswerkhuizen. We slapen hier dus niet in een gastgezin. In het huis waar ik slaap wordt ook gegeten. (in dat andere huis niet) Totaal zijn we met iets van 13 meiden. Het huis is best een zooitje, niet echt schoon en echt overal zitten insecten. Wat ik echt vreselijk vind! Enige voordeel van dit huis is dat we hier wel warm water hebben. In Ambalangoda was het koud douchen.

05-11-2012
De volgende dag was het natuurlijk mijn verjaardag. Ik was lekker wakker geworden zonder de wekker, ook wel eens fijn na al die dagen vroeg op staan. We waren naar de Botanic Gardens geweest met de meiden die er al een tijdje zijn. 2 komen uit Australië, 1 uit Duitsland en de rest allemaal uit Nederland. Het was gelukkig mooi weer, dat was een extra verjaardag cadeautje! We dachten dat het een kleine tuin was, maar het is enorm! We moesten zelfs entree geld betalen. Niet zo'n beetje ook voor een tuin; 1100 rupees, terwijl de lokale mensen slechts 50 hoeven te betalen.

Het was desondanks erg leuk en mooi. Er staan allemaal mooie en bijzondere boomsoorten, bloemen en planten. Door het mooie weer was het erg fijn om er te wandelen, foto's te maken en te relaxen. Er hingen trouwens niet normaal veel vleermuizen in de bomen daar, terwijl de zon fel scheen. Ik dacht altijd dat het nachtdieren waren, niet dus. Misschien zijn er wel verschillende soorten vleermuizen. Het was erg gaaf om ze te zien hangen en vliegen!

Vanaf het huis in Mavilmada (het dorpje waar ik verbleef) ligt op loopafstand een hotel waar je tegen betalen gebruik kunt maken van het zwembad. Het was echt een enorm luxe hotel, echt heel mooi! We moesten maar 350 rupees te betalen; iets meer dan 2 euro! En dan kreeg je nog een handdoek ook. Zoals ik al aan vele verteld heb, kwam er ineens een ober aangelopen met een cocktail op zijn dienblad. Ik vroeg nog serieus aan die meiden; 'heey, wie van jullie heeft er een cocktail besteld?'. Toen gaf hij die cocktail (piña colada) aan mij en iedereen begon op dat moment Happy Birthday te zingen. Wat een verrassing! Dat was ook wel het hoogtepunt van mijn verjaardag.

06-11-2012
Gisteren de eerste dag van deoriëntatieweek gehad. De ochtend was lekker rustig en chil. Dhammike (de coördinator) heeft veel verteld over de dingen die gepland staan voor deze week, de do's and don'ts, de geschiedenis van Sri Lanka, de verschillende religies hier etc. Het was erg interessant. Deze week doe ik samen met 3 andere. 1 meisje uit Nederland, Sharona. Met haar had ik al veel contact gehad via de e-mail, dus haar kende ik al een beetje. 1 meisje uit Duitsland (Hamburg) en een oudere vrouw uit Noorwegen. Ze is denk rond de 60/70 jaar, en heeft vroeger een paar jaar in Sri Lanka gewoond.

We gingen rond 12 uur in het huis lunchen. Het was echt lekker, eindelijk even geen rijst! Een soort romig hotdog broodje met stukjes gekookte ei erin en een soort ketchup saus, maar dan een beetje pittig. Het was geen curry.

Toen gingen we rond 2 uur de stad van Kandy in. Dhammike liet ons alle belangrijke plekken zien zoals het postkantoor, toeristen politiebureau, treinstation, internetcafe etc. Om half 6 begon een tradtionele Sri Lankaanse dansshow genaamd de Kandy Dancers. Met echte instrumenten en mooie kostuums. Aan het eind gingen ze wat acts met vuur doen. Ze hadden een vuurfakkel, het vuur lieten ze over hun lichaam bewegen. Dit deden ze zonder een spier te verrekken! Ook deden ze deze fakkel in hun mond! Als laatst gingen ze over gloei hete kolen lopen. We voelde de warmte ervan af komen. Het was dus een drukke, leuke en best vermoeiende 1eoriëntatiedag.

07-11-2012
Ik heb echt horror nachten hier! Ik word dan rond 1 uur wakker, en dan jeukt mijn hele lichaam en lijkt het alsof er overal mieren en muggen zitten. Aangezien dit huis vol insecten zit, is het niet zo'n rare gedachten. Gelukkig was het de laatste nachten loos alarm, want na een grondige check ontdekte ik dat mijn lakenzak helemaal leeg was. Ik blij!

Gisteren waren we s' ochtends naar het nationale museum van Kandy geweest. Dat ligt in het centrum naast The Tempel of the Tooth. Het is heel klein, maar wel interessant. Er staan allemaal oude voorwerpen van vroeger, zelf wat Nederlandse! Die zijn van de tijd dat de Nederlanders hier een tijdje geregeerd hebben.

We waren al snel uit het museum. Eigenlijk zouden we terug naar het huis moeten om te lunchen, maar omdat we wat meer van de stad wilde zien, mochten we ook hier blijven. We hebben in de White House gegeten. Het was zooooo lekker! Ik had drie kleine hartige taartjes, 1 met vegetarische roti en 1 met een ei en pittige groenten beide omringd door een soort bladerdeeg. En ik had een groente quiche. Ook hadden ze veel soorten taarten, waaronder veel met chocolade die we niet konden weerstaan. Het was echt een heerlijke lunch!

Toen zijn we rond 1 uur vertrokken naar een Tea Factory. Sri Lanka heeft thee als grootste export product. Ook hier waren we zo klaar. Zo'n korte rondleiding heb ik nog nooit gehad! We zagen hoe de thee verwerkt word en hebben aan het eind een kop thee gehad. Aangezien we rond 3 uur weer terug in de stad waren besloten we daar te blijven. We hebben een grote wandeling gemaakt om de Kandy Lake. Het rondje is totaal 4 km. We hebben veel gezien, vooral veel dieren! Het lijkt wel een dierentuin hier. We kwamen grote hagedissen tegen, schildpadjes die op takken in het water lagen. Een andere soort schildpad dan de schildpadden bij het project in Ambalangoda. Overal lopen koeien en zwerfhonden. We kwamen toen weer bij de Tempel of the Tooth uit, wat betekent dat het rondje bijna hadden gehad. Daar waren niet normaal veel apen! Ook weer een ander soort aap, dan die ik in Ambalangoda heb gezien. Deze apen lopen trouwens op veel plaatsen in de stad rond, echt bijzonder! Ik kan wel uren naar ze kijken. Op gegeven moment sprong 1 aap op de andere, toen nam die de andere aap zeg maar van achteren. Na een paar seconden ging die weer van die aap af en had ie een lange witte sliert in zijn hadden, rara wat is dat? En die aap at gewoon zijn eigen sperma op! Ze eten ook echt alles! Het leek wel een pornofilm, haha, dit beeld zal ik waarschijnlijk nooit meer uit mijn hoofd gaan, helaas...
Voor de rest zijn we nog naar een lokale markt geweest.

Ik zal binnenkort vertellen hoe de andere dagen van deze week waren. Ik heb zoveel gedaan en gezien in maar 1 week tijd, dus wees voorbereid op lange verhalen. ;)

Heel veel liefs,
Priscilla xxxxx

Paola

Leuk verhaal priscil ,alleen dat laatste met die aap iehw ;)) hahaha ????????????????

Paola

Sorry vraagtekens moesten kusjes zijn Hihi

Sharona

Hey Priscilla!

Leuk om te lezen hoe jij je tijd in Kandy ervaren hebt! Wat hebben we veel gezien, hè? Ik wens je heel veel plezier bij de schildpadden deze week! Ze zullen erg blij zijn met je hulp. Daarna... Op naar Thailand! Leuk hoor! Geniet ervan!

Liefs,

jannie en klaas

hallo wijfie lekker dat je het zo leuk heb , ik ben er blij om en ja mooie belevenisen maak je mee ,,,ik blijf je volgen en ik vind het leuk om te lezen ,,heel veel plezier en genieten he dikke xxxxxxxxxxx