xPriscilla.reismee.nl

Bijna alweer in week in Sri Lanka!

Heey lieve mensen,

Dit is mijn eerste reisverhaal uit het groene prachtige eiland. Eindelijk doet de pagina van reismee.nl het weer. Ik wilde dinsdag een berichtje plaatsen, maar de website deed het niet omdat er werd gewerkt aan de website. Ik ben een reisdagboek aan het bijhouden, dus ik zal per datum vertellen wat ik daar in heb geschreven. Zo kan ik jullie vertellen wat ik allemaal al mee heb gemaakt! Al erg veel voor nog maar 5 dagen.

28-10-2012
Ik ben op zaterdag half 4 vertrokken uit Amsterdam. Niks is minder waar: Emirates is een super luxe vliegmaatschappij, zelfs de Economy class! Ik vloog dan ook wel met de airbus; het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Persoonlijk vind ik het zelfs beter dan KLM. Ik had meer beenruimte, grotere raam en een grotere tv-scherm dan bij KLM. Ik heb een heerlijke vlucht gehad. Veel films gekeken. Na ongeveer 6.5 uur kwam ik aan in Dubai. Het was donker tijdens het landen, waardoor de kust eruit zag als Las Vegas. Hele hoge verlichtte gebouwen, erg gaaf om te zien. Het vliegveld zelf heb ik niet goed bekeken, omdat ik er niet veel tijd voor had, bovendien voelde ik me er niet erg op mijn gemak. Ik werd overal aangestaard, dus besloot ik bij de gate te wachten.

Na ongeveer 4.5 uur vliegen kwam ik lokale tijd om 8:30 aan in Sri Lanka. De kust vond ik er erg bijzonder uitzien bij landen, zeer smalle kuststrook. Bijna alleen maar strand en bomen met af en toe een hutje ertussen. Ik moest gelijk aan de tsunamie denken. Hoe vreselijk heeft het er wel niet uitgezien na de ramp? Vreselijk!

Nadat ik grondig was ondervraagd door de Sri Lankaanse immigratie en mijn koffer had opgehaald liep ik naar buiten de aankomsthal in. Daar zag ik gelukkig gelijk iemand staan met een bordje waar mijn naam op stond. Samen liepen we naar een ander meisje toe die iets eerder was aangekomen. Ze heet Marije en komt uit Groningen. We gingen met een klein busje op weg naar een hotel, waar we nog iemand moesten ophalen. Zij heet Alexandra en komt uit Zweden.

Tijdens deze rit naar Ambalangoda kwam ik erachter wat ik eigenlijk ook wel verwacht had: ze rijden is hier als gekken! Auto's, tuk-tuks, scooters, fietsers rijden allemaal door elkaar. Inhalen doen ze hier links en rechts. Gelukkig hadden we een ervaren chauffeur!

Het was nog 2 tot 2.5 uur rijden naar het gastgezin waar ik slaap. Hierdoor konden we alvast goed het eiland zien. Het is hier onwijs groen met veel palmbomen. Ook staan er veel buddha's langs de wegen; super gaaf!

We slapen dus in een gastgezin, waar we slapen en eten. De vader van het project is ook de eigenaar van het schildpaddenproject. Het huis is heel groot. Op elke verdieping wonen mensen uit deze familie.Het zijn echt hele lieve en gastvrije mensen, die heeeerlijk kunnen koken! Het eten is echt super. Alleen maar vegetarisch, veel rijst en kerrie!Het uitzicht is prachtig; in de verte zie je de zee en het huis is omringd door palmbomen. Het is slechts 5 minuten lopen naar het strand en het project.

Door de vader die iedereen hier Captain noemt, werden we s' avonds na het eten verwelkomt. HIj had uitleg gegeven over het project etc. Ook heeft hij ons flink gewaarschuwd. Als we uit het huis gaan moeten we altijd melden waar we heen gaan, aangezien zij verantwoordelijk voor ons zijn. Ook kon hij dan zeggen waar we wel en niet heen moeten gaan. En we moeten oppassen voor ' beach boys'. Jongens op het strand die met ons op de foto willen en die dan met hun camera willen maken. Het schijnt dat ze die foto dan als profielfoto op Facebook gaan gebruiken en zeggen dat je zijn vriendin bent. Oppassen geblazen dus! ;)

Het weer is niet echt goed. Het is de hele dag bewolkt en het regent vaak. Vooral s' avonds en s' nachts. Het regent soms zoooo hard, dat het lijkt alsof iemand met een hogedrukspuit op het dak staat en richt op het dak. De temperatuur is wel fijn, rond de 25 graden.

29-10-2012
Vandaag dus voor het eerst gewerkt op het zeeschildpaddenproject. Het project zit aan het strand, dus je hoort de zee de hele tijd. Heerlijk! Wat zijn zeeschildpadden toch mooi! Echt speciaal dat ik hiermee mag werken. Sommige zijn verminkt door vissers of zelf haaien, waardoor sommige een hap uit hun schild of sommige hebben slechts 3 of minder vinnen. Ongelovelijk zielig! In de zee zouden ze niet langer dan een paar dagen tot weken kunnen overleven met minder dan 4 vinnen. Gelukkig zijn wij er om ze op te vangen! Er zijn ook schildpadden die aan het herstellen zijn en ooit weer terug de zee in gaan. En het schattigst: babyschildpadjes! Veel kleiner dan je hand, maar zo mooi!

We hebben de schildpadden gevoerd. Eerst moesten we zelf de vis snijden, gelukkig hoefde ik dat niet te doen. De andere meiden vonden het niet erg. Daarna hebben we ze gevoerd. Ze zwemmen allemaal met groepjes in aparte (grote) bakken gevuld met water. Om ze te voeden moesten we 1 uit de bak halen en die in een voeder bak doen. Sommige schildpadden zijn of half of helemaal blind, waardoor we erg moesten helpen om te eten en het voeden niet makkelijk was. Ze kunnen heel hard bijten, dus dat is oppassen. Sommige wegen meer dan 50 kg, dus die moesten we dan met drie personen tillen. Daara moesten we weer de schildpadden verplaatsten. Dit keer omdat we sommige hokken schoon moesten maken. Erg veel werk, en vooral zwaar, maar het is voor een goed doel.

Tussendoor hebben we natuurlijk even de zee gevoeld, lekker temperatuurtje. Jammer genoeg is het weer niet goed, zoals ik al verteld had. Dus heb nog niet gezwommen. Er staat veel wind, wat hoge golven betekend.

30-10-2012
We gingen gisteravond rond 11 uur slapen. Toen werden we rond 12 uur/half 1 gewekt door de moeder van het gezin die slecht Engels spreekt. Het klonk als iets ergs, maar uiteindelijk begreep ik dat het om een schildpad ging. We konden naar 'iets' kijken. Dus wij snel uit bed en in onze pyama naar buiten waar iemand van het project, ook een lid van de familie, enthousiast en hyper stond te wachten. Ergens op het strand was een schildpad (niet van het project) aan land gekomen om eieren te leggen! WIj slaperig achter hem aanlopen, toen zei hij ineens heel hyper; let's run! Het was zo grappig, kon bijna niet stoppen met lachen! Wij rende dus midden in de nacht door de lege straten waar alleen nog zwerfhonden waren.

Het was nog best ver lopen, maar het absoluut waard! De schildpad was nog bezig met het leggen van de eieren toen wij aankwamen. We moesten heel stil zijn. Toen de schildpad klaar was, ging de jongen, genaamd Isuru, met een zaklamp schijnen. Het was een hele grote '' Green Turtle'.

Nadat de schildpad klaar was ging de vader van het gezin, die er ook was, de eieren uit de kuil halen. Het waren 135 eieren! Hij haalde ze eruit, omdat ze anders worden opgegeten door dieren of anders stelen mensen ze om ze op te eten. We gingen de volgende dag de eieren ingraven bij het project, waar ze beschermd zijn. Het duurt 48 dagen voor ze uit komen.

31-10-2012
Gisteren zijn er 2 nieuwe mensen in het gastgezin aangekomen. 1 komt uit Wales en de ander uit Amerika. We zijn nu met totaal 7 buitenlanders in het huis.

Het werken op het schildpaddenproject is lichamelijk erg zwaar! Ook is het werk soms een beetje onnodig, of denk ik dit kan veel beter of makkelijker. Maar ik moet me aanpassen aan de Sri Lankaanse werkwijze. Ik zal even 1 taak uitleggen, het schoonmaken van de bakken waar ze in zwemmen. Dan moeten we eerst het water uit de bak laten lopen, dan al het zand bij elkaar vegen, eruit scheppen, de zandresten naar het putje toe vegen, dan met een waterslang de resten door het putje laten spoelen. En als laatst de zijkanten schoon schrobben. Daarna moesten we de bakken weer vullen met water en moesten we zand van het strand halen. In emmers doen en die ook in de bakken doen, zodat ze een ondergrond hebben. En dit 11 keer, want er zijn meerdere bakken van verschillende grote. Dit was 1 taakomschrijving. Het is dus veel zware emmers tillen gevuld met of water of zand.

Morgen (1 nov) is Marije jarig. Ik was vandaag met Alexandra stiekem de stad ingegaan. Isuru liet ons de winkels zien waar we een taart en een cadeau konden kopen. We hebben een mooie grote ronde chocolade taart gekocht. Het was 847 rupees, wat ongeveer 5 euro is. En als cadeau hebben we een buddha gekocht. Die kost 2000 rupees (omgerekend 11,76 euro). Dus morgen gaan we haar verjaardag vieren. Ohja de winkel waar we de buddha hebben gekocht was wat verder weg, dus nam Isuru ons mee met een tuk-tuk! Dus ik heb mijn eerste ritje in een tuk-tuk ook gehad!:) Het was erg gaaf!

Nu ik zit de schrijven is het avond, en het stormt niet normaal! De electriciteit is zelfs uitgevallen! Gelukkig had ik een campinglamp gekocht, dus dat kwam goed uit. We hebben gehoord dat er morgen een orkaan in het zuidoosten van India aankomt. Dichtbij dus, maar Sri Lanka schijnt hier niets ergs van te merken. Behalve slecht weer... Het schijnt niet normaal te zijn voor deze tijd.

Dit is alles wat ik tot nu toe in mijn reisdagboek heb geschreven. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Ik heb het dus erg naar mijn zin! Ik vermaak me hier prima:)

Liefs uit Sri Lanka,
xxx Priscilla

Reacties

Reacties

Pappa

Hoi schat, erg leuk stukje. Pas inderdaad maar erg op daar. Spreek of sms je snel weer xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sharona

Hey Priscilla!

Leuk om je verhaal te lezen! Zo weet ik al een klein beetje wat me te wachten staat. Mooi dat je je inzet voor het welzijn van de schildpadden! Wat een ervaring! Ik heb het al vaak gezegd, maar hier dan nog een keer: GENIET!!!

Liefs,

P.s. M'n backpack staat zo goed als klaar. Spannend!

Vivian

Wat leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt :) !! Het klinkt ook allemaal heel erg leuk. Nog veel fijne dagen toegewenst en hopelijk niet al teveel slecht weer!

Arie

Leuk verhaal pris .klinkt echt als werk soms .ben nu al benieuwd naar je volgende verslag .Gr. Arie ,Monique ,Kevin , Sem , en Romy

Stephanie

Heel erg leuk om te lezen, ben alweer benieuwd naar t volgende verhaal! Het is inderdaad zwaar werk! Ik ben benieuwd naar je kamer, kan je een keer een foto maken? En beter dat het eten lekker is meis!

Have fun!! Liefs XXX

Paola

Wat een mooi verhaal heb je geschreven en leuk dat je het zo naar je zin heb ,ik kijk uit naar je volgende verhaal dikke kus van mij xxx

ed chris

hai wijfie
we zijn blij dat je goed bent aangekomen en het helemaal top hebt daar.kan me goed voorstellen dat je je niet op het vliegveld van dubai opje gemak voelde maar ja zo,n leuke blonde meid valt daar ook op tussen al die gewaden ensluiers.ook tegek dat je bij zulke aardige mensen in huis zit en super gezellig met die andere meiden.we kijken uit naar de foto,s je zal er al genoeg gemaakt hebben.het gaat wel supersnel he je zit er al bijna een week.volgende week zal ook wel spannend worden.je zult nog zat meemaken en zien gaan die meiden dan ook mee?. dat lezen we nog wel in je volgende verhaal.alleen jammer dat je weinig zon hebt en ben blij dat die orkaan niet geweest is doodeng dat gedoe met dat weer daar.nou lekker ding geniet er lekker van want het is zo om.pas goed op jezelf.dikke kus van ons

Remco

He Priscilla!.
Wat een leuk verhaal heb je geschreven zeg. Ik kan mij helemaal een voorstelling maken van wat jij daar mee maakt. Jammer van het slechte weer alleen zeg. Ook hartstikke leuk dat je een schildpad eieren hebt zien leggen. 135 zijn er erg veel zeg.. Komen deze ook allen uit??
Heel veel plezier en geniet van deze prachtige ervaring en doe voorzichtig

X

opa en oma

lieve pris we hebben je verhaal gelezen fijn dat alles goed gaat we missen nu al en ik kan nu ook niet af en toe boos op je zijn kusjes opa oma xxxxxxxxxxxxxx

mama

lief prinsesje van me,ik ben zo blij dat je het zo naar je zin hebt.vind het wel raar dat je zo ver bij ons weg bent.maar hier keek je zo lang naar uit, dus geniet er 100%van. dit maak je niet vaak mee in je leven.zondag 4 november ben je jarig,we nemen een borrel op je verjaardag! alweer 20 jaar,ik hoop dat je een leuke dag hebt op je verjaardag,vast wel, nou liefje spreek je gauw,doe voorzichtig en pas goed op je zelf.geniet er van. ik hou van je!

de buren

Fijn om te lezen dat je het leuk hebt.
Spannend wat je allemaal meemaakt.
alvast gefeliciteerd met je verjaardag morgen.
Groetje's, en pas goed op je zelf.

jannie

hallo wijfie een hele fijne belevenis dus in de vere land haha en geweldig zo je belevenis zo op je blok te lezen ,,,maar eer jij het leest zeg ik alvast VAN HARTE GEFELICITEERT MET JOU VERJAARDAG heel ver weg toch een hele fijne dag gewenst he ,wel vreemd hoor morgen geen verjaardag in haarlem hahaha okee wijfie heel veel plezier en geniet ervan he en gelukkig hebben jullie geen last gehad van al die ellende storm enzo pufff daar ben ik blij om ,,,,groetjes van ons he dikke xxxxxxxxxx jannie en klaas

ed en christien

hey griet van harte gefeliciteerd met je verjaardag.alweer 20 jemig wat gaat het snel.we hopen dat je een leuke dag hebt. zal wel een beetje vreemtd zijn .maar ook wel gaaf dat je niet meer zo snel meemaken zo ver weg wel lekker rustig zonder je familie en lekker nog kadootjes als je weer thuis komt.nou meis we nemen vandaag een borrel op je doe jij dat ook. fijne dag vandaag dikke kus van ons allemaal.

Palmyra

Wat kun je alles goed opschrijven, ik vind het erg leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal mee maakt.

Een hele fijne verjaardag vandaag xx

Priscilla

Heel erg bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes!!! :) Vond het erg leuk om te lezen! Dikke kus, Priscilla xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active